فاطمه شهیده س
مظلومیت حضرت فاطمه زهرا س

 


يكصد فرق بين احكام مردان و زنان
1 و 2 - بلند اذان و اقامه گفتن بر زنان درحضور اجنبى جايز نيست .

3
و 4 - رفتن زنان به نماز جمعه و جماعت مكروه است .

5
و 6 - عيادت مريض و تشييع جنازه بر زنان استحباب ندارد، ولى بر مردان مستحبمؤ كداست .

7
و 8 - بلند گفتن تلبيه در حين محرم شدن ، و هروله و دويدن در سعىبين صفا و مروه بر زنان لازم نيست .

9
و 10 - بوسيدن حجرالاسود يا دست كشيدن برآن ، و داخل خانه كعبه شدن براى زنان استحباب ندارد.

11 -
حلق و سر تراشيدن براىمحل شدن زنان لازم نيست ، بلكه بايد مقدارى از موى سر را بچينند

12 -
زن نبايد عهده دار منصب قضا باشد.

13 -
زن نمى تواند متصدى امرى از امور حكومتى شود كه نياز به اعمال قدرت دارد.

14 -
زن در امور نظامى نبايد طرف مشورت قرار بگيرد.


15 -
مباشرت در قربانى حج بر زنلازم نيست مگر در حال اضطرار.

16 -
زن در وضوء از باطن ذراع آغاز به شستن مى كندو مرد از ظاهر ذراع .

17 -
مسح سر از زير چادر، مقنعه يا روسرى جايز است .

18 -
زن مستحب است در حال قيام نماز ، دو پا را به هم بچسباند، در حالى كه براى مرداستحباب دارد پاها را از سه انگشت تا يك وجب فاصله دهد.

19 -
مستحب است مرد درحال قيام نماز دستهايش را پايئن بياورد، و زن بازوانش را به سينه بچسباند.

20 -
مستحب است زن در حال ركوع دستش را روى ران خود قرار دهد، و مرد بايد دستش را روىزانويش قرار دهد.

21 -
مستحب است زن هنگام سجده رفتن ابتداء بنشيند و بعد سجدهكند.

22 -
همچنين هنگام سر بر داشتن از سجده ابتدا بنشيند، و سپس برخيزد.

23 -
مستحب است در حال سجده زنها آرنجها و شكم را بر زمين بگذارند و اعضاء بدن را بهيكديگر بچسبانند. ولى در مردها مستحب است آرنجها و شكم را به زمين نچسبانند وبازوها را از پهلو جدا نگاه دارند.

24 -
هنگام تشهد مستحب است زنان دو پاى خودرا بلند كنند و رانهاى خود را بهم بچسبانند.

25 -
هنگام گفتن تسبيحات اربعهمستحب است انگشتان را بهم بچسبانند.

26 -
هر گاه زن بخواهد با خداى خويش راز ونياز كند، بهتر است دو ركعت نماز بجاى آورد. سپس با سر برهنه دعا كند. البته درصورتى كه مشرف نباشد. خداوند دعاى او را اجابت ، و حاجت او را بر طرف فرمايد، و اورا ماءيوس و نا اميد نگرداند.

27 -
غسل جمعه براى زن در سفر مكروه ، و براى مردمستحب است .

28 -
گواهى زنان در مورد اجراء حدود پذيرفته نمى شود.

29 -
گواهىزنان در طلاق مسموع نيست .

30 -
گواهى زنان در آنچه نگاه كردن مرد به آن جايزنيست پذيرفته مى شود.

 31- شهادت زن در رؤ يت هلال و اثبات اول ماه قابل قبولنمى باشد.

32 -
زنان نبايد از وسط معابر عمومى و اماكن شلوغ و پررفت وآمد حركتكنند، بلكه بايد آهسته از مسيرهائى كه نه خيلى خلوت باشد و نه خيلى شلوغ عبورنمايند.

33 -
شايسته نيست زنان در اطاقهاى فوقانى و مكانهائى كه در منظر اجنبىباشد بنشينند و سكونت كنند.

34 -
آموختن علوم و فنون كه مستلزم اختلاط با مرداناجنبى بدون رعايت حدود شرعى باشد جايز نيست .

35 -
فراگرفتن ريسندگى و بافندگىبراى زنان مستحب است .

36 -
آموختن سوره نور براى زنان ثواب فراوان دارد.

37 -
آموختن سوره يوسف براى زنان كراهت ، و براى مردان استحباب دارد.

38 -
اگر زنىمرتد شود و از اسلام برگردد، حاكم او را توبه مى دهد. اگر توبه كرد، او را رها مىكنند. و اگر توبه نكرد، محكوم به حبس ابد با اعمال شاقه مى شود و او را در زندان بهكارهاى سخت وامى دارند و از خوردن و آشاميدن منع مى كنند جز مقدارى كه جان او حفظشود. و بايد خوراك نا مطبوع و بد مزه به او بخورانند و لباس زبر و خشن به اوبپوشانند. وقت صلوة او را بزنند تا نماز بخواند، و هنگام روزه او را بزنند تا روزهبگيرد.ولى حكم مرد مرتد قتل است .

39 -
از زنان كافر جزيه گرفته نمى شود، ولى ازمردانشان جزيه مى گيرند.

40 -
هر گاه زمان زاييدن فرا رسد، لازم است هر كس دراطاق زايمان باشد بيرون رود تا كسى ناظر عورت زن و كيفيت زاييدن نباشد.

41 -
حضور حائض و زن جنب هنگام تلقين ميت شايسته نيست .

42 -
بر حائض يا جنب جايزنيست ميت را داخل قبر قرار دهد.

43 -
هر گاه زنى از جائى برخاست ، براى مرد جايزنيست بلافاصله در آنجا بنشيند، و نشستن مرد درآنجا مادامى كه سرد نشده كراهتدارد.

44 -
جهاد بر زنان واجب نيست و جهاد زنان خوب شوهردارى است .

45 -
حقشوهر بر زن از بزرگترين حقوق است .

46 -
هر گاه زنى بميرد سزاوارتر از همه براىخواندن نماز ميت ، شوهر اوست .

47 -
زن مسلمان نبايد در حضور زنان يهودى ونصرانى برهنه شود، زيرا آنان زيبائيهاى او را براى شوهران خود توصيف مى كنند و موجبمفسده مى شود.

48 -
استعمال بوى خوش براى زن هنگام خروج از منزل جايز نيست .

49 -
جايز نيست زنان خود را از حيث آرايش سر و صورت و پوشاك و غيره ، شبيهمردان بسازند. زيرا رسول خدا مردانى را كه خود را به زنان ، و زنانى را كه خود رابه مردان شبيه سازند، لعن فرموده است .

50 -
مكروه است زن خود را معطل كند وبدون شوهر باقى بماند.

51 -
شايسته نيست ناخنهاى زن سفيد ديده شود، هرچند با كمىحنا آن را رنگين سازد.

52 -
روا نيست دستانش را در حال حيض خضاب كند، زيرا بيمتسلط شيطان بر او مى رود به طورى كه او را به سوى ارتكاب گناه سوق دهد.

53 -
هرگاه زن در حال نماز نيازى داشته باشد بايد دستهاى خود را بهم زند، ولى مرد بايد باسر و دست اشاره كند و بلند تسبيح بگويد.

54 -
براى زن جايز نيست بدون چادر وپوشش كامل نماز بخواند، مگر كنيز باشد. يعنى زن بايد تمام بدن جزگردى صورت ، و دستو پا، تا مچ را بپوشاند، ولى در مرد ستر عورتين كافى است .

55 -
پوشيدن لباسابريشمى و حرير و زربافت براى زن در نماز و غير نماز و احرام جايز، ولى بر مردانحرام است .

56 -
بدست كردن انگشترى طلا و آويختن زيورآلات حتى در نماز براى زنجايز است ، ولى بر مردان حرام و موجب بطلان نماز مى باشد.

57 -
زن بدون جلبرضايت شوهر نمى تواند مالش را به مصرف برساند.

58 -
زن بدون اجازه شوهر حق نداردروزه مستحبى بگيرد.

59 -
دست دادن زن با مرد اجنبى حرام است ، مگر از پشت پارچهو جامه .

60 -
بيعت زنان از پشت لباس آنان است .

61 -
زن بدون اذن شوهر جايزنيست به حج مستحبى برود.

62 -
استحمام زنان در بيرون منزل كراهت دارد.

63 -
سوار شدن زنان بر زين اسب ، دوچرخه و موتور سيكلت كراهت دارد.

64 -
ارث زن نصفارث مرد است .

65 -
ديه نفس زن نصف ديه مرد است .

66 -
ديه زن در جراحاتباديه مرد مساوى است تا اينكه به يك سوم ديه كامل برسد و بيش از آن ديه جراحت درمرد بالامى رود و در زن پائين مى آيد.

67 -
هر گاه زنى بخواهد به تنهائى به امامجماعت اقتدا كند بايد پشت سر امام بايستد، ولى اگر ماءموم مرد باشد بايد قدرى عقبتر در طرف راست امام بايستد.

68 -
اگر زنى فوت كند كسى كه بر او نماز ميت مىخواند بايد در مقابل سينه او بايستد و اگر متوفى مرد باشد مصلى بايد مقابل وسط بدناو بايستد.

69 -
در هنگام به خاك سپردن ميت ، زن را از پهنا، و مرد را از طرف سربايد درقبر گذاشت .

70 -
هيچ شفاعتى براى زن نزد پروردگار بهتر از رضايت شوهرنيست .

تذكر: غير از آنچه در خصال صدوق آمده ، وجوهافتراق ديگرى را نيز مى توان ذكر نمود.

71 -
در نماز جماعت ، اقتداء زن به مردجايز، ولى اقتداء مرد به زن جايز نيست .

72 -
شرط صحت جماعت در مرد عدم حائل بيناو و ماءمومين يا امام است ، در حالى كه وجود حائل بين ماءمومين زن يا بين زن باامام مانع صحت نيست .

73 -
هر گاه پس از عقد و عروسى ، شوهر ديوانه شود، همسر حقفسخ نكاح دارد، ولى اگر زن ديوانه شد، شوهر حق فسخ ندارد.
74 -
تكميل تعداد لازمبراى نماز جمعه بايد مرد باشد و نمازگزار زن در تحقق شرائط كافى نيست .

75 -
مردنمى تواند خمس و زكات خود را به همسر خود بدهد، ولى زن مى تواند خمس و زكات خود رابه شوهرش بدهد.
 
76 - قضاءنماز و روزه واجب فوت شده پدر بر ولى ميت و پسر ارشدخانواده واجب است بخلاف مادر.

77 -
زنان بايد هميشه از منتهى اليه طرف راست ، ومردان از وسط معابر عبور نمايند.

78 -
پوشيدن لباس دوخته در حال احرام براى زنجايز، و براى مرد حرام است .

79 -
پوشاندن سر در حال احرام بر مرد حرام ، و برزن لازم است .

80 -
پوشاندن صورت در حال احرام بر مرد جايز، و بر زن حرام است .

81 -
كوچ زن از مشعر به منى پيش از طلوع آفتاب جايز است ، ولى براى مرد جايزنيست .

82 -
انعقاد نذر زن متوقف بر اذن شوهر است .

83 -
ربا ميان پدر وفرزند جايز است ، ولى بين مادر و فرزند جايز نيست .

84 -
بلوغ پسر اِتمام پانزدهسال قمرى ، و بلوغ دختر اكمال نه سال قمرى است .
 
85 - در ازدواج دختر، اذن ولى (پدر يا جد پدرى ) شرط است به خلاف پسر، و اذن مادر كافى نيست .

86 -
ازدواج مردمسلمان با اهل كتاب به صورت موقت جايز است ، ولى ازدواج زن مسلمان با آنها جايز نمىباشد.

87 -
حق حضانت در پسر تا دو سالگى ، و در دختر تا هفت سالگى ، با مادر است .

88 -
اختيار طلاق بالا صالة بامرد است و زن حقى در امر طلاق ندارد مگر تحتشرائط خاص كه ضمن عقد لازم ذكر شود.

89 -
اگر مرد زنش را طلاق دهد بلافاصله مىتواند همسر ديگر اختيار كند. به خلاف زن كه بايد عده نگاه دارد.

90 -
هرگاه مردىدر مرض موت با زنى ازدواج كند و قبل از عروسى بميرد، عقد نكاح باطل مى شود، بر خلافزن كه اگر در مرض ‍ موت ، شوهر اختيار كرد و از دنيا رفت ، نكاح به قوت خود باقىاست .

91 -
اگر مرد در حال مرض ، همسرش را طلاق دهد و با همان بيمارى پيش ازگذشت يكسال بميرد، زن از او ارث مى برد، ولى اگر زن پس از عده بميرد، مرد از او ارثنمى برد.

92 -
شوهر از تمام اموال زوجه ارث مى برد، ولى زن از زمين ارثندارد.

93 -
سه خصلت : كبر، بخل و ترس در مرد مذموم ، و در زن ممدوح است .

94 -
صحت طلاق متوقف است بر استماع دو مرد عادل ، و استماع زن در صحت آن اعتبارندارد.

95 -
پدر مى تواند فرزند صغير خود را در صورت مصلحت به نكاح ديگرى درآورد، ولى مادر بر نكاح فرزند ولايت ندارد.

96 -
نفقه زوجه و اولاد بر عهده شوهراست . و زن در تاءمين هزينه زندگى از نظر شرع مسئوليتى ندارد.

97 -
براى اثباتدعاوى مالى شهادت دو زن به جاى يك مرد بشمار مى آيد.

98 -
كندن مو و خراشيدنصورت در مصيبت براى مرد كفاره ندارد، ولى در زن كفاره دارد.

99 -
مرد مى تواندبيش از يك زن داشته باشد، ولى زن بيش از يك شوهر نمى تواند اختيار كند.

100 -
اگر زن بميرد شوهر در صورت وجود اولاد، ربع مال ، و در صورت عدم اولاد، نصف مال زنرا ارث مى برد. ولى اگر مرد بميرد همسرش در صورت وجود اولاد يك هشتم ، و در صورتعدم اولاد يك چهارم مال شوهر را ارث مى برد.
برگرفته از کشکول جبهه


 
 

 




تاریخ: چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط قناد

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 61
بازدید ماه : 1504
بازدید کل : 40568
تعداد مطالب : 326
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


دعای عظم البلا
دعای فرج  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
ذکر کاشف الکرب  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
روزشمار فاطمیه سوره قرآن ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم انقلاب اسلامی
.  .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




ابزار های عاشقانه برای وبلاگ

کد زیبا سازی لینک ها



کد کج شدن تصاوير